-
Gemiddelde meisjes: 169 cm ; jongens: 180 cm.
Mediaan meisjes: cm ; jongens: cm.
De mediaan blijft cm ; het gemiddelde daalt naar cm.
Modale lengte meisjes: cm ; jongens: cm.
Er is nu geen modale lengte, want en cm komen beide even vaak - ‘het meest’ - voor.
-
Het gemiddelde is euro.
Zie het als een wip-wap met daarop de bolletjes als gewichtjes. Als de grafiek bij het gemiddelde wordt ondersteund blijft deze in evenwicht.
Het modale inkomen is euro.
De mediaan is .
Het modale inkomen en de mediaan vallen samen; het gemiddelde wijkt af.
Het gemiddelde wordt euro en wordt dus veel lager. De mediaan en het modale inkomen blijven gelijk (en zijn nu wel gelijk aan het gemiddelde).
Je weet de werkelijke getallen niet; bijv. de eerste twee werknemers kunnen beide , maar ook beide euro verdienen, of beide een ander verschillend loon.
klassenmiddens:
geschatte gemiddelde: euro
Nee, je weet alleen dat de mediaan zit in de klasse , maar de mediaan kan dus elke waarde in dit interval zijn.
Jongens: cm; meisjes: cm.
Als je de uitschieters naar boven weghaalt, is de spreidingsbreedte bij de meisjes wel veel kleiner.
Tussen de en cm ; cm ; cm ; cm.
De lengte van de grootste leerling.
Van t/m cm.
meisjes, dus is (of ) meisjes; in boxplot vanaf langste meisje terugtellen geeft lengte cm voor e en e leerling; dus Q3 is cm; het maximum is cm; klopt
(of eigenlijk écht langer dan cm: van de meisjes, dus ).
Het derde kwartiel van de meisjes is kleiner dan het eerste kwartiel van de jongens.
Nee, je ziet alleen de grenzen van de box en de mediaan (de mediaan geeft wel iets informatie over de ligging van scores binnen de box).
Kwartielafstand meisjes is cm; kwartielafstand jongens is cm.
De kwartielafstanden zijn nagenoeg gelijk.
-
Zie antwoord opgave b.
-
In het cumulatieve frequentiepolygoon kun je ook direct de somfrequenties aflezen voor andere waarden dan de , en .
In de boxplot kun je direct de interkwartielafstand aflezen en of deze meer links, meer in het midden of juist meer rechts ligt, omdat Q1 en Q3 direct zichtbaar zijn.
modaal: ; gemiddelde: ; boxplot zie hieronder
modaal: ; gemiddelde: ; boxplot zie hieronder
modaal: ; gemiddelde: ; boxplot zie hieronder
Maandag; uitschieters hebben een te grote invloed.
Op zaterdag.
Ongeveer (net iets minder).
Waarschijnlijk op de vrijdag, maar zeker weet je het niet.
Hoogst mogelijk aantal geboorten op maandag (ongeveer):
.
Laagst mogelijk aantal geboorten op vrijdag (ongeveer):
.
Dus theoretisch kan het op maandag net iets meer zijn, maar dit is zeer onwaarschijnlijk.
De modus kan bijvoorbeeld zijn; als geboorten op elke dag bijvoorbeeld keer voor komt en elk ander aantal slechts keer.
Nee, het gemiddelde op vrijdag is zeker groter dan het gemiddelde op zondag.
Vrijdag: gemiddelde .
Zondag: gemiddelde .
Het tweede histogram is scheef met een staart links.
Het eerste histogram.
Er is geen ideale lengte voor hardlopers.
Het tweede histogram.
Basketbal; veel lange mensen, de centers onder het bord en de ‘kleintjes’ zijn de snelle spelverdelers, dribbelaars.
IQ: redelijk symmetrisch, nogal wat uitschieters.
Gemiddelde temperatuur: scheef met staart links.
Dagen met hagel: redelijk symmetrisch met uitschieters rechts, beetje scheef.
Eruptieduur: tweetoppig.
Dagen met strenge vorst: erg scheef, met staart rechts, ook uitschieters rechts.
1: plaatje A: de spreiding in de lengte van -jarige jongens zal niet groot zijn. Veel rondom het gemiddelde en dan een klein aantal die echt een stuk groter of kleiner is.
2: plaatje B: Waarschijnlijk twee-toppig; de 'gewone' ambtenaren zitten rondom een bepaald aantal vakantiedagen en de docenten zitten rondom een ander (groter) aantal vakantiedagen.
3: plaatje A: Het is in de zomer vaak óf een 'gemiddelde zomer', óf een erg mooie zomer. Die warme zomers komen veel minder vaak voor.
4: plaatje B: Weinig mensen zullen (veel) harder rijden dan km/uur, dus het stopt vrij abrupt na km/u. Wel zullen een aantal weggebruikers een stuk langzamer rijden, bijvoorbeeld vrachtauto's.
-
gem = cm; mediaan = cm; modus = klassemidden van klasse cm en dat is cm. Omdat dit een symmetrische verdeling is, is de modus hier de beste centrummaat.
gem = cm; mediaan = cm; modus = klassemidden van klasse cm en dat is cm. Omdat dit een scheve verdeling is, geeft de mediaan hier de beste indruk.
gem = cm; mediaan = cm; modus = klassemidden van klasse cm en dat is cm. Ook hier geeft de mediaan de beste indruk: het is een (bijna) uniforme verdeling.
Spreidingsbreedte = cm; kwartielafstand = cm
Spreidingsbreedte = cm; kwartielafstand = cm
Spreidingsbreedte = cm; kwartielafstand = cm. Bij alledrie zegt de kwartielafstand meer over de verdeling dan de spreidingsbreedte
Gemiddelde = cm; mediaan en modus blijven gelijk; ook nu blijft mediaan beste centrummaat voor de gehele verdeling.
Gemiddelde = cm; mediaan blijft wederom gelijk; modus = klassemidden van klasse cm en dat is cm; ook nu blijft mediaan beste centrummaat voor de gehele verdeling.
Q1 = en Q3 = dus kwartielafstand = ;
; is groter en dus een uitschieter.
Ja, cm; immers:
Q1 = en kwartielafstand = ;
;
cm is kleiner en dus een uitschieter.
Centrummaten: mediaan = ; gemiddelde = ; modus = (cm)
Spreidingsmaten: spreidingsbreedte = (cm);
kwartielafstand = (cm)
Kwartielafstand niet en spreidingsbreedte wel.
Nee, over het algemeen verandert het gemiddelde als je uitschieters weglaat.
Ja, de uitschieters geven een vertekend beeld, dus het is beter ze weg te laten.
Nee, bij sommige soorten onderzoek kunnen deze uitschieters wel degelijk van belang zijn.
De variabele profiel is niet kwantitatief.
Er is geen ordening tussen de profielen, dus er is ook geen ‘middelste’.
-
Het ligt eraan hoe je de profielen ordent.
Dotplot 1: de dot van verplaatsen naar .
Dotplot 2: de boxplot is al goed, dus meerdere mogelijkheden (bijv. de dot van verplaatsen naar , of ).
Dotplot 3: de dot van verplaatsen naar .
-
Alle huishoudens (lichtblauw): scheef met staart rechts.
Paar met kinderen: scheef met staart rechts.
Paar zonder kinderen: nog veel schever met lange staart rechts.
Alleenstaande: symmetrisch met één top.
Spreidingsbreedte alle huishoudens: euro
Paar met kinderen: euro
Paar zonder kinderen: euro
Alleenstaande: euro