Een grafiek met de horizontale-as van t/m , dicht bij en dicht bij heel laag. In het midden hoger.
Dichtbij is heel extreem, is normaal; is twijfelachtig.
Niet waarschijnlijk is bij de linker grafiek de grote daling aan de zijkanten, bij de rechter grafiek de scherpe punt in het midden.
Redelijk is bijvoorbeeld
|
|
cm |
|
|
jaar |
|
|
minuten |
|
|
kilo |
Het gewicht 18-jarige meisjes, het gewicht van kilopakken suiker.
Salarissen: links van het hoogste punt sneller omhoog, naar rechts een lange uitloop.
Niet: symmetrisch;
niet: hoe groter de afwijking hoe kleiner de kans;
spits bij de top;
niet: hoe groter de afwijking hoe kleiner de kans;
niet: hoe groter de afwijking hoe kleiner de kans, door horizontaal stukje links van midden;
niet: grote afwijkingen komen teveel voor.
%
Tussen % en %
CDA het grootst (brede grafiek); VVD het kleinst (smalle grafiek)
De oppervlakte moet onder elke grafiek % (of ) zijn.
Ongeveer %
%
%
%
%; de antwoorden op a en b moeten samen % zijn.
-
-
gemiddelde en de standaardafwijking
Iemand van jaar heeft een leeftijd van tot jaar, dat is gemiddeld jaar.
, en , klopt dus.
ouder dan : de frequenties van t/m opgeteld, geeft
%,
ouder dan : de frequenties van t/m opgeteld, geeft
%,
ouder dan : de frequenties van
t/m opgeteld, geeft %.
%
%
fouten dus hoogste cijfer is
fouten dus laagste cijfer is .
hoort bij fout. Er geldt: , dus % van de leerlingen heeft onvoldoende, dus eentje.
Alle leeftijden worden jaar meer, dus weer normaal verdeeld.
Het gemiddelde is dan jaar. De standaardafwijking blijft jaar.
Normaal verdeeld, het gemiddelde is maanden, de standaardafwijking is maanden.
Gemiddelde lengte is ; standaardafwijking van de lengte is
Gemiddeld gewicht = ; de standaardafwijking gewicht =
Gemiddelde temperatuur in graden Fahrenheit en de standaardafwijking .
% % en %
euro, euro en euro, in totaal euro.
Zie figuur 1 hieronder.
Met de GR vind je . Dat zijn dus jongens.
Zie figuur 2, eigenlijk niet te tekenen, want de gebieden zijn erg klein: links van en rechts van .
![]() figuur 1
|
![]() figuur 2
|
Met de GR vind je: . Er werden dus jongens afgekeurd.
Met de GR bepaal je het getal zó, dat
. Je vindt: .
Dus vanaf een lengte van cm.
Met de GR bepaal je het getal zó, dat . Je vindt: , dus tot lengte cm.
Met de GR vind je:
In de klasse S: , dus %;
In de klasse M: , dus %;
In de klasse L: , dus %;
In de klasse XL: , dus %.
Met de GR zoeken we het getal met . Je vindt ; de andere grenzen zijn dan (vanwege symmetrie): en , dus:
Klasse |
S |
M |
L |
XL |
gewicht (gram) |
t/m |
- |
- |
vanaf |
Met de GR: en , dus merk heeft een lichte voorkeur.
In verband met automaten.
, dus %.
Noem dat aantal , dan miljoen, dus miljoen.
% (2e vuistregel);
of: , dus %
Gewicht in gram is maal inhoud in ml, dus voor het gewicht geldt: en .
, dus
%.