Wiskundeonderwijs
"Investeren in kennis begint bij de jeugd."
"Investeren in kennis begint bij de jeugd."
Bart Windels onderscheidt 6 stappen om zelfontdekkend wiskundeonderwijs mét sterke sturing te construeren.
stap 1: Evalueren van de begincompetenties: de voorkennis wordt opgefrist
stap 2: Engageren: de interesse wordt gewekt, bijv. met een vakoverstijgende context
stap 3: Exploreren: wetmatigheden worden ontdekt/ervaren
stap 4: Empirische kennis toepassen: de informeel verworven kennis wordt contextvrij toegepast
stap 5: Expliciteren: definities en eigenschappen worden geformuleerd en bewezen
stap 6: Eindcompetities consolideren: de formele kennis wordt ingeoefend, eventueel in contexten
Zie het zeer lezenswaardige artikel van Bart in de Nieuwe Wiskrant, december 2012, jrg 32, nr.2: Het 6E-model
Dit is dé manier om eigen gestructureerde lessen te ontwerpen, voor geïnspireerd en inspirerend onderwijs. In de Wageningse Methode zijn alle ingrediënten aanwezig om lessen volgens het E6-model op te bouwen.
Bart: “Niet het boek, maar de docent is de regisseur van het onderwijsleerproces”.